Information till hyresgäster
Här nedan finner du svar på det flesta frågor. Öppna sektionen genom att klicka på pluset (+)
-
Tillträde
Du har tillträde till din lägenhet efter klockan 12:00 den första i den månad ditt kontrakt börjar gälla. Om den första inträffar på en lördag eller söndag, eller annan helgdag får du flytta in den första vardagen som följer. Till exempel: Om ditt hyreskontrakt börjar gälla den 1 januari, Nyårsdagen, får du flytta in efter klockan 12:00 den 2 januari.Nycklar
Nycklarna kvitterar du ut på vårt kontor.Örebro: Nygatan 40
Strängnäs: Sundbyvägen 18.
TV och bredband
Kontakta din TV- och bredbandsleverantör för att registrera dig och få rätt utrustning. Om du är osäker på vilken leverantör som gäller kontakta oss.Elavtal
Tänk på att teckna ett elabonnemang till kontraktets början. Kontakta följande elleverantör:För kostnad för eventuell utryckning i samband med avstängd el ansvarar hyresgästen.
Flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post beställer du det hos Svensk Adressändring . Det fyrsiffriga lägenhetsnumret är en del av din adress. Det visar på vilken våning du bor och var på våningen lägenheten finns. Du hittar ditt lägenhetsnummer på ditt hyreskontrakt eller på anslagstavlan i entré. -
Uppsägning
Uppsägningstiden är tre månader och räknas från månadsskiftet närmast efter det datum då uppsägningen skickats in. Det vill säga, skickar du din uppsägning den 15 maj varar uppsägningstiden juni, juli och augusti. Avflyttning sker, i detta exempel, senast den 1 september före klockan 12:00.Vi tar emot uppsägningen av ditt hyreskontrakt skriftligen. Du kan antingen skriva under ditt kontrakt längst ned på baksidan eller använda vår blankett. Skicka din uppsägning till vårt kontor i Örebro eller Strängnäs.
Besiktningar
Innan du flyttar ut gör vi en avflyttningsbesiktning av lägenheten. Boka gärna tid för detta redan tidigt under uppsägningstiden. Förbered för besiktningen genom att se över och laga eventuella småfel, som plugghål och liknande, så slipper du en extra debitering. Har du flyttat eller demonterat någon utrustning som ingår i lägenheten, som till exempel hatthyllan, ska detta återställas innan avflyttning och besiktning. En städbesiktning sker i samband med avflyttningstillfället. Boka i god tid så att det finns tider lediga.Örebro: TS Lokalvård (019-16 10 21)
Strängnäs: Anna Karlström på kontoret (0152-340 18)
Nycklar
Nycklarna lämnas på Kornbodens kontor efter godkänd städbesiktning, senast klockan 12:00 avflyttningsdagen. Kontrollera att du har samtliga nycklar som du kvitterat ut. Saknas en nyckel kommer vi att debitera dig för ett låsbyte.TV och bredband
Tag kontakt med den TV och bredbandsleverantör som är aktuell i ditt hus för att avregistrera dig och skicka tillbaka router och digitalbox. Vilken leverantör som gäller hos dig står angivet i entrén.Flyttanmälan
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress.
Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post beställer du det hos Svensk Adressändring (adressandring.se).
Det fyrsiffriga lägenhetsnumret är en del av din adress. Det visar på vilken våning du bor och var på våningen lägenheten finns.
Du hittar ditt lägenhetsnummer på ditt hyreskontrakt eller på anslagstavlan i entrén.Flyttstädning - Checklista
Det är viktigt att du lämnar lägenheten i fint skick eftersom någon annan kommer att flytta in efter dig. Om lägenheten inte är välstädad, måste vi debitera dig för städkostnaden. Här följer några städtips för att göra flyttstädningen enklare för dig:
1. Tavelkrokar och spikar i väggen
Alla tavelkrokar och eventuella spikar i väggarna ska vara borttagna när du lämnar lägenheten. Eventuella plugghål ska vara överspacklade.
2. Spis och ugn
Rengör spishällen. Städa bakom spisen på vägg, golv och spisens sidor. Rengör spisfläkt, kåpa och filter. Rengör plåtar och galler. Rengör ugn och värmeskåp.
3. Kyl och frys
Frosta av men använd inte skarpa föremål som kan orsaka skador. Torka rent. Stäng inte dörrarna - låt det lufta ur ordentligt. Torka av gummilister.
4. Diskbänk, skåp, väggar och golv.
Rengör diskbänk, vask och skärbräda. Torka av skåp invändigt och utvändigt. Torka av kryddhyllan. Rengör golv, väggar och tak.
5. Tvättställ.
Rengör med milda rengöringsmedel. Kom ihåg undersidan av tvättstället, vattenlås och röret.
6. Badkar
Rengör badkaret med milda rengöringsmedel. Ta av fronten och gör rent bakom. Rensa golvbrunnen.
7. Kakel och väggar
Rengör väggar och tak från damm. Rengör kakel och kakelfogar i dusch och badrum.
8. Fönster
Putsa fönster på insida, utsida och mellan glasen. Rengör snickerier och persienner.
9. Alla utrymmen
Städa ur skåp och garderober, även på ovansidan. Kom ihåg att torka hyllor och backar i skåpen. Rengör ventiler i kök och badrum. Torka av innerdörrar inklusive foder och karmar. Rengör elementen - även bakom. Torka av eluttag och strömbrytare. Balkong, garage och förråd. Kom ihåg att även balkong, garage och förrådsutrymmen måste tömmas och städas.
10. Grovsopor
Grovsopor lämnas direkt till återvinningscentralen. De får absolut inte lämnas kvar i fastigheten. -
När ska hyran vara betald?
Hyran ska vara inbetald senast den sista varje månad. Den betalas förskottsvis vilket innebär att hyran för till exempel april månad ska vara oss till handa senast den sista mars.Autogiro
Du kan välja att betala hyran via autogiro. Då dras hyran direkt den sista bankdagen varje månad. Enklast är att ansöka om autogiro via sin Internetbank.Du kan också ladda ned en blankett för utskrift genom att klicka här.E-faktura
Du kan också välja att betala hyran via E-faktura på din Internetbank. Har du E-faktura får du ett meddelande att du fått en faktura när du går in på din Internetbank. Allt du behöver göra är att kontrollera att allt stämmer och godkänna fakturan. Gå in på din Internetbank och läs mer om hur du anmäler dig. Anmälan kan bara göras via din bank.Manuell inbetalning
Vid manuell hyresinbetalning sker denna till bankgiro. Som OCR-nummer används fakturanumret på din hyresavi. Använd följande bankgiro nummer:
- Hyror bostäder/lokaler: 689-1378
- Hyror garage: 689-1279 -
Om du behöver anmäla något fel i din bostad eller närmiljö (t.ex. tvättstuga, trapphus eller gård) gör du det snabbt och smidigt genom Mina Sidor. Hur lång tid det tar innan det anmälda felet blir åtgärdat beror på felets omfattning. Akuta fel prioriteras.
Vid akuta olyckor eller fel i din lägenhet (vattenläckor, elfel etc.) är det naturligtvis viktigt att du genast kontaktar oss direkt för att få skadan åtgärdad. Vänligen kontakta oss. -
Vid fel på TV-mottagning eller bredbandsuppkoppling kontakta den som är leverantör i din fastighet:
Örebro
Telenor: 020-222 222, www.telenor.se
Tele2: 0771-55 00 00, www.tele2.se
Strängnäs
Fibra: 0771-375 375, www.fibra.se -
Om du tappar eller blir bestulen på en lägenhetsnyckel, hör av dig till oss. Om inte alla utkvitterade nycklar kan återlämnas vid utflytt kommer du att faktureras för ett låsbyte.
-
Låt inte din hund springa fritt i trapphus eller på gården.
Håll hunden kopplad i allmänna utrymmen och platser.
Hundar får inte rastas på gårdarna.
Det är inte tillåtet att näta in balkongerna.
Mata inte fåglar från balkongen eller utanför fönstret. Fåglarna skräpar ner och blir till en sanitär olägenhet för båda dig och dina grannar.
-
Automatisk uppvärmning: Värmen sätts på automatiskt när inomhustemperaturen sjunker under 20–21 grader.
Möbleringens påverkan: Placering av möbler och tunga gardiner kan påverka och hindra värmespridningen. Termostaten är inställd på 21 grader, kan påverkas av hinder, vilket kan leda till att elementet stängs av i förtid.
Temperaturmätning: Mät temperaturen genom att placera en termometer mitt i rummet, ungefär en meter ovanför golvet.
Felanmälan: Om temperaturen är under 20–21 grader, gör en felanmälan.
-
Tvättstugan är ett gemensamt utrymme som alla måste samsas om. Därför är det viktigt att alla respekterar tvättiderna och städar ordentligt efter sig innan de lämnar tvättstugan. Att lämna tvättstugan så som man själv vill finna den är ett bra riktmärke.
Följ noga de skötselanvisningar för tvättmaskiner och torktumlare och annan utrustning, som finns angiven i tvättstugan.
- Du får inte färga eller bleka kläder i tvättmaskinerna.
- Använd en tvättpåse om du tvättar bh med bygel, så undviker du onödiga stopp av maskinerna.Tvätt-tider
Om bokad tid inte utnyttjas kan annan hyresgäst ta över tiden tidigast en timme efter bokningstidens början. Till exempel: Om en tid som bokats från klockan 17:00 inte utnyttjas, kan en annan hyresgäst tvätta tidigast klockan 18:00. Glöm inte att flytta bokningscylindern efter tvättpasset. Torktumlare och torkskåp får användas 30 min efter avslutat tvättpass. All tvätt ska avlägsnas senast 30 min efter avslutat tvättpass.Städning
- Torka av maskinerna. Rengör tvättmedelsfacket extra noga!
- Torka av golv, bänkar och andra inventarier.
- Ta bort luddrester i torktumlaren och torkskåpet.
- Stäng fönster och dörrar när du lämnar tvättstugan. -
Grovtvättstugan i Örebro
Grovtvättstugan finns i fastigheten Engelbrektsgatan 30-32/Manillagatan 10. Den nås via gården på Manillagatan 10. Gå in genom dörren med skylten TVÄTTSTUGA och följ sedan markeringarna. Det går bra att köra in på gården för ur- och ilastning men inte att stå parkerad här. Du bokar tvättid på 019 - 14 30 30 och nyckeln hämtar du på vårt kontor på Nygatan 40. Tvättpassen är tre timmar. Nyckel lämnas tillbaka snarast efter tvätt.Maskinen klarar 12 kilo. För att starta maskinen, sätt i nyckeln in nyckelbrytaren till vänster innanför dörren och vrid till I. En grön lampa tänds. För att stänga av maskinen, vrid nyckelbrytaren till O. Den gröna lampan släcks.
Mattvättstugan i Strängnäs
Mattvättstugan finns på gården Ringvägen 13,15 och 17. Du bokar tvättid på 0152-340 18. Nyckel hämtas på Sundbyvägen 18 och återlämnas snarast efter avslutad tvätt. -
På de öppna ytorna, utanför förråden, på vindar och i källare får inga föremål förvaras. Detta har att göra med brandsäkerheten och allas trygghet.
Om du vet med dig att du har något stående här ber vi dig att snarast flytta in detta i ditt förråd eller frakta bort det.Grovsopor lämnar du på återvinningscentralen.
Vi kommer, av säkerhetsskäl, att frakta bort och slänga föremål som vi påträffar på dessa ytor.
-
Varje år brinner det i cirka 23 000 hem i Sverige. Här kommer några tips från Nerikes Brandkår på hur du kan göra ditt hem tryggare när det gäller brandsäkerhet.
Om det börjar brinna i din lägenhet
Rädda dig själv och andra som är i fara.
Släck branden om du tror att det är möjligt. Annars stäng in branden.
Varna alla som hotas av branden så att de kan sätta sig i säkerhet.
Larma genom att ringa telefonnummer 112.
Möt gärna upp räddningstjänsten när de kommer.
Om det brinner i trapphuset eller hos en granne
Gå absolut inte ut i trapphuset om det är fullt med rök! Det kan räcka med några andetag av brandrök för att du ska bli medvetslös.
Stanna inne i din lägenhet, där är du säker i upp till en timme.
Ring 112 och larma räddningstjänsten.
Ställ dig vid ett fönster eller på balkongen så att brandmännen kan se dig.
Blockera inte trapphuset
Du måste komma ut och räddningstjänsten måste komma in, om det börjar brinna i din lägenhet. Det är därför inte tillåtet att ställa barnvagnar, cyklar, rullatorer och liknande i trapphuset. Om en brand skulle starta i trapphuset kan det få svåra konsekvenser. Därför ska det även hållas rent från kartonger, tidningar, soppåsar och annat som lätt kan ta eld.Att ha hemma
En fungerande brandvarnare är en billig livförsäkring. Den reagerar på röken och ger dig en tidig varning så att du kan släcka branden eller ta dig ut. Kontrollera din brandvarnare minst en gång per år och om du har varit borta från hemmet en längre tid. Kontakta oss om din brandvarnare inte fungerar.
Det rekommenderas att du har en brandsläckare på 6 kg i ditt hem. Har du svårt att lyfta 6 kg är en släckare på 2 kg bättre än ingen alls. Placera brandsläckare väl synlig i närheten av en ytterdörr så att du kan nå den om du kommer utifrån.
En brandfilt är ett bra komplement till handbrandsläckaren. Med den kan du släcka mindre bränder i bostaden, till exempel på spisen eller om ett stearinljus ramlar omkull.
Att tänka på
Kök
Olyckor med spisen är en av de vanligaste orsakerna till lägenhetsbränder. Bortglömda spisplattor kan orsaka bränder genom torrkokning, eller om värmen smälter fett och smuts i spisfläkten så att det droppar ner och börjar brinna. Håll därför spisfläkten ren från fett och smuts. Håll också koll på spisen när du lagar mat. Ha ett lock eller liknande i närheten så att du kan kväva elden om fettet i grytan börjar brinna. Lägg aldrig brännbart material på spisen.
Elektronik
Hushållasmaskiner, vitvaror och laddare till elektroniska produkter kan börja brinna. Minska risken genom att sköta underhållet och använda dem på rätt sätt. Ha diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare igång bara när du är hemma. Dammsug regelbundet bakom kyl och frys. Använd rätt laddare till telefon, surfplatta etc.
Levande ljus
Under den mörka tiden av året är det mysigt att tända levande ljus, men glöm inte att släcka dem! Ett ljus kan välta eller brinna ner och tända eld på något i närheten. Tänk på att även husdjur kan välta ett ljus. En gardin som hänger nära tända ljus kan fladdra till och fatta eld. Lämna därför aldrig levande ljus utan uppsikt och använd ljusstakar som är gjorda av obrännbart material.
Rökning
Rökning är den vanligaste orsaken till dödsbränder. Gaserna från pyrande textilier dödar på bara några minuter. Ligg aldrig och rök i sängen eller i möbler med tyg eller stoppning. Töm aldrig en askkopp direkt i hushållssoporna. Blöt askan först. -
För att läsa om GDPR och om hur vi behandlar dina personuppgifter klicka här